Educația Juridică. Valori de viitor
Prima oră de educație juridică s-a întâmplat prin 2012, la rugămintea fostului director al liceului pe care l-am absolvit, un profesor simpatic, rămas în amintirea multora. M-a rugat să discut cu elevii cărora le era diriginte despre drepturile omului. Deși lucrasem din liceu în proiecte educaționale, mi-a fost greu să fac drepturile omului să pară simpatice, iar elevii să rețină ceva din ele. Pentru că temele schimburilor de tineri la care participasem în ultimii ani erau legate de alte sfere, non-formale, nicidecum de juridic. Soarele de primăvară și faptul că mă aflam la catedra clasei în care învățasem 3 ani m-au ajutat ca, în cele 50 minute, să primesc încrederea și bucuria audienței mele. Cred că liceenii sunt, în continuare, mai deschiși în fața unor contexte diferite decât cel standard, de destinație pasivă a unor informații sterile. Formularul de feedback a fost câte un post-it. Am primit multe note foarte bune, cuvinte de apreciere, dar și întrebarea retorică dacă m-am gândit vreodată să devin profesoară. Inițial, m-a amuzat. Sigur că m-am gândit și am zis nu, de fiecare dată, iar apoi m-am întors la ce aveam de făcut. Din acest motiv am evitat modulul psiho-pedagogic din facultate. Totuși, un germene de idee a început atunci și s-a străduit să încolțească. Se dezvolta de fiecare dată când am fost invitată în ”Săptămâna Altfel” la câte o școală sau la liceu, tot pentru educație juridică. Mi se lumina sufletul la gândul că cei din fața mea încep să gândească critic. Și îi vedeam în revelații.
Momentul culminant a fost la început de 2017 când, în haosul din țară, m-au lovit puternic lipsa de cunoștințe a românilor despre instituțiile democrației, atribuțiile lor și necunoașterea drepturilor lor. În 2014, fondasem în Curtea de Argeș o asociație ale cărei scopuri sunt educația și dezvoltarea. Așa că am unit ideea de educație civică și juridică cu ”GHEPart”. S-a născut proiectul ”Olimpiada Civică”. Am ținut, alături de voluntarii asociației, ateliere la peste 200 elevi, din martie până în iunie. Am discutat despre Constituția României, drepturi constituționale, discriminare, civism, corupție, transparență, am simulat înființarea de partide și ne-am jucat învățând. Sau am învățat jucându-ne. Experiența a fost una excepțională, văzând, din nou, cât de captați de teme noi pot fi tinerii și ce argumente folosesc. Iar feedback-ul primit a fost cu bucurie, pe de o parte, și cu tristețe, pe de altă parte. Majoritatea apreciază cel mai mult faptul că au putut vorbi liber și că au fost ascultați. Noi i-am încurajat să dezbată, să ne expună părerile și experiențele lor. Ce sistem trist este cel în care părerile celor cărora li se adresează nu contează?
După încheierea ”olimpiadei”, împreună cu colegii mei din Lideri pentru Justiție, generația 8, am pus în mișcare ”RespectEDucation Academy”. Primele activități sunt tot atelierele de educație civică și juridică. Nu ne-am putut restrânge la una dintre cele două, așa că le-am alăturat, deși sunt momente în care ni se pare că educația civică este întregul și educația juridică partea. Oricum, le folosim pe ambele, în câte două ore intense cu liceeni din toată țara. Dezbatem teme de interes în societatea de astăzi, iar, mai nou, am adăugat spețe cu ”fake news”. De asemenea, sondăm puțin nevoile și valorile lor pentru a ști cum să-i abordăm în continuare, dar și pentru a transmite altor organizații concluziile noastre. Intenționăm o școală de vară unde să aprofundăm subiectele. Până atunci, ne jucăm cu teme mari.
Se discută public despre legile justiției, despre schimbare. Noi vrem să fim schimbarea și să promovăm valorile democratice către generația nouă, debusolată. Avem nevoie de educație pentru că ea este prima cale spre evoluția unei societăți. Iar dacă ne dorim o societate ferită de abuzuri de orice fel, e cazul să ne implicăm în educarea juridică a tinerilor. Așa cred și de asta mă ocup când nu sunt la birou. Voi ce credeți? Ce facem împreună pentru un mâine mai bun?
Iulia Georgescu, LfJ 8, coordonator „RespectEDucation Academy”
Text scris pentru Ghidul ELSA „Drum în drept”